Monday, May 26, 2014

Melatih Murid Untuk Berfikir

Daripada pemerhatian saya, kita kini lebih banyak meminta murid menghafal fakta daripada menerapkan kemahiran berfikir.
Hasil daripada itu, murid gagal menjawab soalan beraras tinggi dengan tepat. Untuk makluman semua, 30 % item ujian kini adalah dalam bentuk "HOTS".
Oleh itu adalah sangat digalakkan kepada semua guru-guru sains untuk membudayakan amalan "inkuiri" di dalam PdP sains di sekolah.
Terdapat empat jenis inkuiri yang telah diperkenalkan:
1. Inkuiri berpandu.
2.Inkuiri berstruktur.
3.Inkuiri pengesahan.
4.Inkuiri terbuka.


5 comments:

MR. ISO @ IShar Omar / J*FIsH Grp@ MAI Q said...

Salam Cikgu,
1.Ada teknik inovatif yang Cikgu guna-pakai @ cipta untuk murid minat dan mahir serta MENJAWAB SOALAN UPSR Dengan Betul dalam subjek sains?

2. Boleh Cikgu beri ceramah & berkongsi perkara2 ini ??

3. Boleh beri email address & contact nbr.cikgu?

NOTA: Saya telah menjalankan kajian sekal besar @ Thn 6 ( 6 kelas ) berkaitan perkara ini - termasuk Subjek Sains @ KOta Damansara

my email is :
1). maiqinfo@gmail.com
2) isomar1962@yahoo.com

WhatApp / sms :
016-2490001




TQ

IShar Omar

PIBG SKS6 Kota Damansara, PJ
AJK Bina Insan

MR. ISO @ IShar Omar / J*FIsH Grp@ MAI Q said...

1.Untuk ISU MURID BERFIKIR, Apakah TEKNIK yang Cikgu Guna pakai dalam menggalakkan mereka berfikir @ subjek sains ?
.....

2.Boleh terangkan , ada berapa KELAS / TAHAP SOALAN dlm Subjek
SAINS ini ?




MR. ISO @ IShar Omar / J*FIsH Grp@ MAI Q said...

1.Untuk ISU MURID BERFIKIR, Apakah TEKNIK yang Cikgu Guna pakai dalam menggalakkan mereka berfikir @ subjek sains ?
.....

2.Boleh terangkan , ada berapa KELAS / TAHAP SOALAN dlm Subjek
SAINS ini ?

MR. ISO @ IShar Omar / J*FIsH Grp@ MAI Q said...

1.Untuk ISU MURID BERFIKIR, Apakah TEKNIK yang Cikgu Guna pakai dalam menggalakkan mereka berfikir @ subjek sains ?
.....

2.Boleh terangkan , ada berapa KELAS / TAHAP SOALAN dlm Subjek
SAINS ini ?

Mohd Abaidi Mohd Noh said...

Bagi menggalakkan murid berfikir, teknik inkuiri ini amat berkesan.
Dari pemerhatian saya skrg, murid lebih banyak menghafal dan mengingat sangat kurang aktiviti utk melatih mereka berfikir.
Ada 3 tahap kesukaran item ujian iaitu aras rendah, sederhana dan tinggi.30% soalan adalah aras tinggi dan selebihnya aras rendah dan sederhana.
Mohd Abaidi (0122596597) mohdabaidi@gmail.com