Tuesday, January 13, 2015

Latih Anak Kita Berfikir

Dalam zaman yang lebih mencabar di masa akan datang kemahiran berfikir merupakan senjata utama yang perlu ada pada setiap individu bagi meneruskan kelangsungan hidup yang lebih baik.
Pihak Kementerian Pelajaran kini juga amat menitikberatkan kemahiran berfikir di kalangan murid-murid melalui pelbagai program dan kaedah pengajaran yang lebih baik.
Namun begitu, kita tidak seharusnya meletakkan tanggungjawab ini kepada pihak Kementerian Pelajaran dan sekolah sahaja. Bantu anak kita berfikir.

Mana satu situasi di bawah  yang akan menggalakkan anak kita berfikir ya?


2 comments:

Unknown said...

Assalammualaikum cikgu.saya ada soalan utk bahagian B:

Ada sebuah bar chart yg menunjukkan bilangan penjualan telefon bimbit di sebuah bandar dalam tempoh beberapa tahun (x-axis = tahun, y-axis = bil. telefon yg dijual).Trend graf menunjukkan bil. telefon bimbit yg dijual bertambah mengikut tahun.

Soalan:

Betul ke jawapan saya ni?

1) Wtc = tahun. Wto = bil.telefon bimbit yg dijual.
2) Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripada graf?
Kesimpulan: Semakin meningkat tahun, semakin banyak bil. telefon bimbit yang dijual

Saya musykil kerana saya tengok skema jawapan buku tersebut berbeza dgn jawapan saya di atas.

Jzkk

Mohd Abaidi Mohd Noh said...

W'salam,
Jawapan itu boleh diterima, apa cadangan jawapan yang ditulis oleh buku itu?
Jawapan bagi kesimpulan boleh dinyatakan dalam bentuk fakta ataupun hubungan.